V utorok 8. októbra na našu školu zavítal počítačový vedec, ktorý sa v priebehu života stal spisovateľom, spíkrom a hlavne zakladateľom súkromnej školy Brightworks School v San Franciscu.
Ráno prednášal mentorom z Regionálneho centra podpory učiteľov, medzi ktorých sa hrdo hlásia aj naši aktuálni či bývalí učitelia. Poobede mali jedinečnú príležitosť zúčastniť sa interaktívnej prednášky Gevera Tulleya aj pedagogickí zamestnanci z petržalských pobočiek.
Gever Tulley je vtipný, autentický a inšpiratívny. Jeho základná a stredná škola nepracuje s učebnicami, žiaci tam nepíšu testy a deti do nej chodia dobrovoľne aj cez víkendy. Zákony v Kalifornii totiž umožňujú prevádzkovať školu mimo štátnych vzdelávacích pravidiel. To si u nás nedokážeme ani len predstaviť.
"Učiteľ stojí pri tabuli a vysvetľuje, spolupracovník je medzi žiakmi a pomáha im."
Zamestnanec školy Brightworks nie je posudzovaný na základe vzdelania a skúseností, ktoré určite hrajú istú rolu, no základom prijatia je schopnosť spolupracovať s ostatnými dospelými a deťmi v skupinách.
Vyučovanie je postavené na dvoch princípoch:
- triedy sú tu nahradené pestrými skupinami žiakov, ktorých vek má rozptyl približne tri roky, a jedným dospelým spolupracovníkom, ktorý nahrádza učiteľa.
- najviac trikrát do roka sa mení hlavná téma (Arc); 10 týždňov ju spoznávajú (fáza Exploration), potom k nej každý žiak pripraví deklaráciu a nastáva niekoľkotýždňová fáza vyjadrenia (Expression).
Keď sa venovali téme hniezdo, stavali veľký bunker z drevenej konštrukcie v tvare včelieho plástu, čím pracovali aj s matematikou, fyzikou a technikou. Odborníkov na prednášky k téme objednávajú deti, najmä telefonicky. Ak sa vedia vyjadrovať a klásť správne otázky, zaujmú inžiniera či lekára ešte viac, než ich dospelý učiteľ či sprievodca.
Keď sa Gever rozpráva s bývalými žiakmi, ktorí už študujú na univerzitách, zisťujú prekvapene tú istú vec - študenti z bežných škôl nevedia spolupracovať v tímoch. Nik ich to neučil. Majú rôzne vedomosti, ale pracujú individuálne. Tiež im chýba zanietenie pre nejakú tému.
Deťom z Brightworks, naopak, nadšenie pre vec nechýba. A keď si v skupinách rozdelia jednotlivé úlohy, zájdu v každej téme ďalej a dokážu viac, než individuálne.