• AREA

        •  

          Rozšírená realita pre školy Augmented REality for School 

          Grantová schéma: Erasmus+, KA220 – Kooperačné partnerstvá

          Kód projektu: 2023-1-SK01-KA220-SCH-000158729

          Trvanie projektu: 01. 12. 2023 - 30. 11. 2025

          Spolupracujúce organizácie:

          • Hellenic Education Society of STEM, Grécko
          • European Center of Entrepreneurship Competence & Excellence, ECECE , Rakúsko
          • Súkromná základná škola Felix, Slovensko
          • LEARNABLE SOCIETA' COOPERATIVA A R.L, Taliansko

          Hlavný koordinátor projektu: Indícia, n. o., Slovensko

          Online platforma: www.augmentedreality4schools.net

          Napriek obrovskému potenciálu rozšírenej reality ju mnohé školy nedokážu plne využiť, a to z rôznych dôvodov - finančných obmedzení, nedostatku odborných znalostí alebo pochopenia toho, ako môže obohatiť vyučovanie a učenie.   Okrem toho si mnohí učitelia mýlia rozšírenú realitu s virtuálnou realitou. Aký je teda rozdiel?   Rozšírená realita (AR) prekrýva digitálny obsah na reálny svet. V AR používateľ stále vidí svoje prostredie a môže s ním komunikovať, pričom sa zapája do digitálnych prvkov. Príkladom je používanie smartfónu na zobrazenie 3D modelov prekrytých na objektoch reálneho sveta prostredníctvom kamery.

          Tento projekt spája partnerov a odborníkov v oblasti vzdelávania, technológií a STEAM s cieľom navrhnúť a sprístupniť rozsiahle zdroje a podporu, aby sa rozšírená realita stala pre školy oveľa dostupnejšou, prístupnejšou a efektívnejšou.  Základom projektu je súbor nástrojov AR, ktorý je komplexnou príručkou, ako zabezpečiť úspešné začlenenie umelej inteligencie do učebných osnov ako účinného nástroja vyučovania a učenia sa.  Súbor nástrojov poskytne aj širokú škálu aktivít a prístupov k AI v oblasti prírodných vied, technológií, inžinierstva, umenia a matematiky a spôsobov, ako ich možno rozvinúť do medzipredmetových prístupov k vyučovaniu a učeniu STEAM.  Súbor nástrojov sa zameriava aj na humanitné predmety s teóriou a praxou, ktoré stoja za mnohými aktivitami určenými na podporu multikultúrneho povedomia, inklúzie a rovnosti.  Podobne sa školám ukáže, ako môžu byť školské zdroje dostupné v rôznych jazykoch, čím sa sprístupnia všetkým.  Praktické riešenia pri vývoji a používaní hardvéru rozšírenej reality a spôsob, akým možno v škole vytvoriť zdroje, ako sú napríklad náhlavné súpravy rozšírenej reality, a to za nízke náklady. 

          V rámci projektu sa budú realizovať online vzdelávacie semináre pre učiteľov, ktoré budú podporené komplexným súborom teoretických a metodických nástrojov na implementáciu AR.  Táto metodika sa bude pilotovať na školách, pričom sa sprístupnia hodnotiace nástroje na posúdenie účinnosti projektov.   Počas celého projektu bude k dispozícii špecializovaná webová stránka www.augmentedreality4schools.net, ktorá bude slúžiť ako platforma pre zdroje a doplnkové aplikácie. Na monitorovanie priebežného pokroku projektu sa budú konať nadnárodné semináre, a to osobné aj online.

           

          Ciele projektu: Dosiahnuteľné zámery a konkrétne výsledky:

          - Zvýšiť povedomie učiteľov o potenciáli AR na zlepšenie vyučovania a učenia sa.

          - Poskytnúť učiteľom a študentom zručnosti a vedomosti potrebné na začlenenie AR do celého vyučovania a učenia sa.

          - Podporiť zosúladenie AR s existujúcimi školskými zdrojmi, aby boli dostupné pre všetkých.

          - Podporovať inklúziu v prístupe k vzdelávaciemu obsahu prostredníctvom viacjazyčného a multikultúrneho obsahu.

          - Poskytnúť učiteľom a učiteľkám know-how na výrobu a údržbu nákladovo efektívneho hardvéru na poskytovanie AR. 

           

          Gymnazisti objavovali stredovek cez Príbeh meča

          Meč nebol len zbraňou, ale často pre svoju vysokú cenu a zložitú výrobu v stredoveku i dedičstvom naprieč generáciami. Každý majiteľ tak na ňom zanechal svoju jedinečnú stopu. Tieto stopy skúmali študenti SG Felix a s pomocou rozšírenej reality skladali Príbeh meča, patriaci rytierovi, kupcovi, kováčovi i mestskému katovi. 

          Príbeh

          V srdci dávneho Uhorska sa po stáročiach objavuje záhadný meč. Nie je to len stará zbraň – je to brána do minulosti. Každý jeho zárez, každé znamenie ukrýva príbeh jednej spoločenskej vrstvy stredoveku – od urodzeného šľachtica až po vyčleneného kata.

          Augmented reality

          Pomocou rozšírenej reality a aplikácie Halo AR môžu tajomstvo stredovekej spoločnosti odhaliť aj naši študenti. Skúmajú život rôznych vrstiev, riešia úlohy, pýtajú sa otázky cez chatbota a hodnotia historické udalosti – ako bola prvá križiacka výprava. Celá aktivita prebieha v rámci projektu Erasmus+  Augmented reality for schools.
           

          Ciele aktivity:

          • Spoznávanie spoločenských vrstiev a života v stredoveku
          • Kritické myslenie a práca s historickými informáciami
          • Komunikácia s AI chatbotom
          • Riešenie medzipredmetových úloh (matematika, slovenčina, geografia)
          • Práca s technológiou rozšírenej reality

          Nosné myšlienky:

          • Kat bol rešpektovaný, no vylúčený zo spoločnosti
          • Križiacke výpravy boli kruté a nešetrili civilistov
          • Stredoveké Uhorsko bolo pestré a multietnické

          Nástroje:

          • Rekvizita: Meč s digitálnymi “triggermi”
          • Aplikácia Halo AR
          • Chatbot pre interaktívnu komunikáciu

          Príbeh meča - metodický list (DOCX)

          Sword story - english version (DOCX)