Začiatkom októbra sme sa v súlade so zadaním vybrali mapovať do ozajstného terénu okolia školy. Nakoľko s kolegyňou Naďou (biologikárkou) učíme svoje predmety v oboch piatackych triedach v dvoch po sebe idúcich dvojhodinových blokoch, razom sme mali pre každú triedu k dispozícií štyri vyučovacie hodiny. A to je už časová porcia, v rámci ktorej dokážete ísť s učivom, ale najmä s deťmi do ozajstnej baníckej hĺbky. Úvodnú hodinu s deckami v triede sme obetovali riadnemu oboznámeniu sa s tým čo nás vonku čaká – prečítali sme si pokyny, zoskupili sa do tímov, rozdali sme si mapy, buzoly, vrecká na vzorky, pripomenuli si pravidlá práce a zbalili sa na odchod.
Hoci sme si trasu, ktorou pôjdeme smerom tam určili už na laviciach v škole, pátračka to bola neraz zložitá. Niekedy nás zastavil Veľký Draždiak či asfaltová cesta, ktorou sme podľa dohody ísť nemali, inokedy zas výkrik spolužiakov či pomoc učiteľa. Deti v mnohých prípadoch stavili na svoju intuíciu a namiesto svetových strán využívali taktiež pravo-ľavú orientáciu. Problém nemali so zaznačením miesta, na ktorom sme sa zastavili kvôli zbieraniu vzoriek a rovnako tak ani so značeným spiatočnej trasy, ktorú sme bez predchádzajúceho zdelenia deťom zadávali tým ako sme s Naďou kráčali „na blink“ smerom ku škole. Dôležité nebolo však len samotné mapovanie. Deti sa s vervou vydali do zbierania všakovakých vzoriek prírodného materiálu, ktoré následne zatrieďovali ako prvky živej a neživej prírody.
Čo je na celej aktivite podstatné je niekoľko hodinové vyučovanie uskutočňované tam kde ho raz budú musieť, dnes mladí, členovia expedície dokázať využiť – v reálnom svete. Tam niekde za múrmi školy. Úlohy biologického (zber a triedenie vzoriek živej a neživej prírody z rôznych stanovíšť) aj geografického (orientácia podľa mapy) charakteru boli pre deti primerané – čomu zodpovedalo aj pracovné nasadenie, ktoré sa držalo celé doobedie na vysokej úrovni. Hoci v určitých chvíľach bol problém skoncentrovať sa, inokedy sa deti vedeli dostať látke „pod kožu“. Keď sme napríklad na spiatočnej ceste s jednou skupinou spozorovali veľký strom obrastený machom výrazne viac z jednej strany a pomocou kompasu určilli kde asi Slnko vyšlo a kde asi zapadne, vedeli sme odkiaľ bije. Respektíve odkiaľ svieti. A naozaj, zvony na kostole odbíjali pravé poludnie a Slnko sa na mohutný jaseň usmievalo práve z tej strany kam smerovala biela ručička buzoly.
Hoci som mal chuť za aktivitu chváliť (takmer) všetky deti, v záverečnej reflexii niektorí piataci na moje osobné sklamanie uznali, že z nich kartografi nebudú. Iní sa naopak dokázali nadchnúť pre mapovanie či spomínané určovanie vzoriek rastlinného pôvodu. Ak však ani z nich nevyrastú profesionálni „mapári“, verím tomu, že sa vo svete tam niekde za múrmi školy nestratia.